Terima kasih atas kunjungan anda. Jangan lupa untuk subscribe. Jadilah seorang daripada the 'Followers' blog ini!

Sunday, March 28, 2010

Touched down in Kuching

Hari ini aku landing di Kuching dengan AirAsia. First time aku naik air asia...selalu dengar citer orang je.. so hari ni ake rasa sendiri. First impression..not bad!  No delay on Flight departure. Not much differences dengan MAS! Kapalterbang pun same condition. So let we make some analysis how they lowering the cost to do their business..maybe we can learn something.
1. Promote online booking/online checkin -- Cut labour cost/ middleman cost
2. Airport service - via lcct... maybe iarport charge lebih murah sebab.. nak naik pun jalan kaki ikut landasan..tak la direct tunnel terus ke kapal macam Mas. Malah landing kat Kuching airport pun sama. Service tunnel tu bayar mahal agaknya.
3. Charge makan asing dengan tiket... so bila beli tiket nampak murah... tapi kalau nak beli (online or onboard) dalam lingkungan RM10 - RM15
4.Banyak employ staff berpengalaman...so tak banayak training cost.
5. Banyak buat 'upsale'... jualan atas jualan...eg.  jual makanan/merchendise onboad. offer hotel, travel package ect.

Itu antara sepintas lalu yg aku nampak.... maybe korang boleh aplly some where in your business.

Sambung citer sikit. Aku ambik cab ke Hotel dari Airpot, RM 26. Dah mintak tolong Nani Booked. Punya la susah nak cari Brooke Teracce... telefon no pulak aku lupa save. Aku tengok driver taxi macam dah fed-up..aku minta dia drop kat mall. Aku lepak kat Ipoh White Kopitiam.. tumpang wifi. Dapat no phone Brooke Terrace. Rupanya Nani salah booked date... mix-up jadual aku ke Kuching vs KK...sure booking date di KK pun silap lah tu. Sebab dah silap Brooke Terrace dah tak ada bilik. Aku check in Lime Tree Hotel. Goodnews hotel ni ada gov rate. instead of duluxe room aku change to executive room..within my budget. Ada hikmah juga... coz kat sini bilik dia pun tak mahal...ada breakfirst. Memanglah tak ada view macam kat Grand Magharita or Hilton..  tapi tak kisahlah...aku pun dah pernah stay kat sana. Lagi pun only around 500M utk ke riverside from LimeTree.  Wifi pun free!!

Sempoi.. share on: : facebook

No comments:

Post a Comment