Terima kasih atas kunjungan anda. Jangan lupa untuk subscribe. Jadilah seorang daripada the 'Followers' blog ini!

Wednesday, July 3, 2013

Motivation..the New Thinking

Tadi dalam kereta dengar program bual bicara di Bernama Radio pasal staff motivation. Nama panel jemputan tak berapa clear...rasanya macam Nik Goh...lebih kurang la bunyinya.  Dari banyak-banyak points  aku tertarik dengan 3 perkara yg aku rasa baru aku dengar.. tapi menarik.

1. Books exchange - buat program pertukaran buku antara staf di pejabat. Biasanya orang beli buku baca sekali je..lepas tu terus dirakkan je lah sebagai hiasan. Pada hal harga buku tu bukannya murah. Kalau diadakan program book exchange antara staffs di pejabat.. secara tak langsung menjimatkan kos selain menambah ilmu (kalau buku ilmiah lah..kalau buku novel... tambah berangan kot...he..he.) Masalahnya mengikut statistikkan rakyat Malaysia ni kurang membaca...yg banyak dibaca Facebook, tweeter... rasanya tu tak masuk dalam ststistik.

2. Sediakan makanan untuk staff. Bunyi macam tak logik...tapi aku rasa ini antara cara yg baik utk meningkatkan motivasi staff dan buatkan staff suka kerja kat company tu. Aku pernah kerja part time kat satu pejabat masa zaman Uni. dulu. Pejabatnya jauh sikit dari kedai makan..so kalau staff nak keluar makan susah sikit. Jadi company tu sediakan makan tengah hari yg dimasak secara bergilir-gilir oleh staff. Big boss pun makan sekali ..tak kiralah sedap ke tak. Dari situ wujud suasana yg baik antara staf dan bos, taff turn over sangat kurang.. .. staff pun gembira sebab dapat save budget. Staff kat situ tak de lah ramai... dalam 10 - 15 org je. ..perbandingan ketara boleh kita lihat di Restoran Fast Food ... walaupun syarikat jual makanan.. staff nak makan staff meal pun berkira...ada yg sampai curi makan.. Patutlah staff turn over sangat tinggi.

3. Customer is not always right. Kita biasa org cakap customer is alway right! Company selalu pikir customer sanngat penting kerana customer yg akan beli barang atau services... tapi staff juga sangat penting sebab kalau tak ada staff macam mana business nak jalan? Jika ada complaints .. boss perlu selidik dulu ... adakah complaints itu munasabah dan adakah itu betul salah staff. Selalunya orang yg tabiatnya suka complaint memang akan complaints saja. Bos perlulah bijak menilai dan mengambil tindakan... barulah dihormati dan dihargai!

Sekian terima kasih...nak tidur  z z z z z

Sempoi.. share on: : facebook